همشهری آنلاین: وانگ پینگ می خواهد تومورد کبدش پیش از آنکه زندگی‌اش را به خطر بیندازد، خارج شود. اما این روستایی 28 ساله چینی می‌داند که یافتن بیمارستانی که این عمل را انجام دهد، کار سختی است- زیرا او ایدز دارد.

china

به گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان‌ها در چین به طور معمول افراد مبتلا به HIV را به خاطر ترس از قرارگیری در معرض این ویروس یا آسیب دیدن شهرت‌شان طرد می‌کنند. چین پس از سال‌ها نفی مسئله ایدز، مراقبت از بیماران را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده است، اما انگ به جا مانده این بیماری مانعی در برابر این پیشرفت‌ها بوده است.

وانگ که از منطقه رونان در ایالت مرکزی هنان به پکن سفر کرده است تا توجه مقامات مرکزی با صحبت کردن در این باره با رسانه‌های خارجی جلب کند، می‌گوید: "در شهر زادگاه من، حتی یک بیمارستان هم نیست که علاقه‌ای به عمل کردن افراد مبتلا به HIV داشته باشد."

"این تبعیضی بوسیله یک فرد واحد نیست، بلکه تبعیضی بوسیله کل یک کشور است."

انگ‌زنی بر بیماران دچار HIV در چین بسیار عمیق است، از ممنوعیت غیررسمی گرفتن شغل‌های دولتی گرفته تا اخراج از مدرسه.

اکنون در حالیکه مردم بیشتری به نابرابری‌های بسیاری که جامعه چینی را گرفتار کرده است اعتراض می‌کنند، افراد دارای HIV نیز به طور فزاینده‌ای به مطالبه حق‌شان برای درمان منصفانه گرایش پیدا کرده‌اند.

اخیرا مردی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که برای اینکه بتواند برای سرطان ریه جراحی شود، برای پنهان کردن HIV مثبت بودنش سوابق پزشکی‌اش را تغییر داده بود. این مرد با نام مستعار شیائوفنگ به رسانه‌های دولتی گفت که دو بیمارستان او را جواب کرده بودند.

ماجرای این مرد باعث برانگیخته‌شدن موجی از انتقاداتی هم بر ضد بیمارستان‌ها به خاطر طرد این بیمار و هم بر ضد این بیمار شد که کارکنان پزشکی را در معرض خطری قرار داده است که از آن ناآگاه بودند.

رهبر جدید چین، لی کی‌کیانگ، ترغیب شده است تا بیانیه‌ای در این باره صادر کند که تسهیلات بهداشتی نباید بر ضد افراد مبتلا به HIV تبعیض قائل شوند. او در ملاقاتی با چند گروه فعال در زمینه ایدز گفت اعمال چنین تبعیض‌هایی با مجازات شدیدی روبه رو خواهد شد.

چین گام‌های بزرگی در مسیر محدود کردن همه‌گیری ایدز برداشته است و میزان مرگ و میر ناشی از ایدز از سال 2002 تا سال گذشته 64 درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش سازمان ایدز سازمان ملل (UNAIDS) سال گذشته دولت چین درمان موارد ایدز را تا 50 درصد افزایش داد- و سه چهارم بزرگسالان و کودکان دچار این بیماری درمان دریافت کردند.

حدود 780000 نفر در چین HIV دارند. به گفته UNAIDS گرایش فزاینده‌‌ای به انتقال HIV از راه جنسی نسبت به تزریق داخل وریدی به وجود آمده است.

وزارت بهداشت چین این هفته در یک کنفرانس خبری در آستانه روز جهانی ایدز اعلام کرد که در 10 ماه اول امسال حدود 70000 مورد جدید بیماری گزارش شده است.

افراد دارای HIV در چین با دسترسی بیشتر به داروهای نجات‌بخش برای مدت طولانی‌تر زندگی می‌کنند و در نتیجه شمار بیشتری از آنها خواستار درمان بیماری‌های دیگرشان می‌شوند.

قوانین چین موسسات پزشکی را از درمان نکردن افراد دارای HIV منع می‌کنند، اما فعالان می‌گیوند با توجه به اینکه این قوانین مجازاتی جدی را به دنبال ندارند، تبعیض بر ضد بیماران ادامه دارد. از طرف دیگر بسیاری از بیماران وقت و پول شکایت از بیمارستان‌ها به دادگاه را ندارند.

کد خبر 192741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز